آشنایی با موسسه خلاقیت

با موسسه خلاقیت آشنا شویم

مؤسسه ی مطالعه و خلاقیت کودک و نوجوان یک مؤسسه ی پژوهشی و نه آموزشی می باشد. بسیاری از والدین با این عنوان آشنایی لازم را نداشته و چه بسا در مواردی دچار پرسش و ابهام می شوند. لذا لازم دیدیم به زبان ساده و گویا به معرفی این مرکز بپردازیم.

منظور از " مؤسسه ی پژوهشی و نه آموزشی " این نیست که در این جا آموزشی داده نمی شود بلکه آموزش ، آموزشی خلاق و کاملا" هدفمند بر پایه ی اصولی است که مربی تواناو با توجه به  گروه سنی آن ها را در کلاس اجرا می کند.

سیستم آموزشی گذشته در مدرسه و حتی خانه چنین بود تئوری وار مطالبی را برایمان بیان می کردند و ما هم در بسیاری از موارد آن ها را نپذیرفته و بعنوان یک قانون به ذهن می سپردیم.

ما در مؤسسه کاملا" خلاف گذشته عمل می کنیم.محیطی را برای کودک بوجود می آوریم که با مشاهده و لمس با آن ارتباط برقرار کرده و خود دست به تجربه بزند و سپس با طرح پرسش از ذهن کنجکاو و خلاق او برای رسیدن به پاسخ یاری می جوییم.

کودک در این روش و روشهای مشابه (سؤالات استفهامی ، سؤالات نفی ای ، اشتباهات عمدی و...) به تفکر و جستجو پرداخته و خود به شکل کاملا" فعال برای یافتن پاسخ درگیر می شود و مسلما" مطالبی را که با جستجو و آزمایش دریابد به این آسانی فراموش نخواهد کرد.

یکی از تقاضاهایی که والدین از ما دارند این است که از فعالیت ها و آزمایشات روزانه ی کودک خود اطلاع یابند تا با کودک در منزل تمرین نمایند.

مطالب ارائه شده در مؤسسه شامل شش سیلابس ریاضی ، فنی ، تجربی ، علوم انسانی ، هنر و ورزش می باشد ، که در هر کدام نیز شامل مطالب و آزمایشاتی بوده و ما هر آزمایش را با توجه به گروه سنی و درک کودک به چند به چند طریق مختلف و در فواصل زمانی انجام می دهیم.

برنامه ی عملکرد یک ماهه ی مربی که درآخر هر ماه به خانواده ارائه می شود صرفا" جهت اطلاع از روند پیشرفت این سیلابها در مؤسسه می باشد و نه اطلاع خانواده برای تمرین با کودک در خانه.

چرا که عنوان گفته شده برای آزمایش به هیج وجه هدف موسسه برای رسیدن کودک به آن نبوده بلکه روندی که آزمایش طبق آن پیش می رود برای ما ملاک می باشد .

شاید شما با اطلاع از این که آزمایش ما در کلاس " آزمایش شمع و نیاز سوختن به هوا " باشد در خانه با کودک مشغول تمرین شوید امّا از آن جا که اصول آزمایش خلاق را نمی دانید از هدف اصلی دور شده و درز نهایت کودک را دچار شک و دوگانگی نمایید . و  بیان ما در دوره ای که به منظور آشنایی با اصول خلاقیت و انجام تک تک آزمایشات طبق ان اصول بوده ، شرکت نموده و توانایی لازم برای آموزش صحیح مطالب و آزمایشات را دارا می باشند .

ما با کودک 3 تا 6 در سنین پیش دبستانی سروکار داریم . این کودک راه درازی پیش روی دارد . هدف ما به هیچ وجه پرورش کودکی که پس از هشت ماه انباری از اطلاعات و محفوظات باشد نیست . هدف ما فقط در مسیر صحیح قرار دادن کودک در آموزش های مربوط به این سنین و ایجاد روحیه ی خلاق و حقیقت طلب در سنین بالاتر می باشد . لذا خواهشمندیم کودک خود را مورد باز خواست قرار نداده و با کسب آگاهی های لازم از طریق کتاب و اینترنت نسبت به آنچه که خود باید در خانه انجام دهید و نیز با رفع اشتباهات رایج در این مسیر ، با ما همگام شوید تا در رسیدن به هدفمان که پرورش کودکی خلاق و فعال است یاری نمایید .

در ادامکه برای آشنایی شما عزیزان مراحل انجام یک آزمایش در موسسه را بیان نموده ایم تا متوجه تفاوت های آموزش آن در این مرکز و مراکز دیگر یا خانه شوید .

مراحل آزمایش شمع ( نیاز به هوا برای سوختن ) :

بسیاری از ما در گذشته و زمانی که به مدرسه می رفتیم این آزمایش را انجام داده ایم به این صورت که معلم در کلاس به صورت تئوری و طبق مطالب کتاب عوامل مؤثر در سوختن را که شامل ماده ی سوختنی ، گرما و هوا بود ، به ما می آموخت و سپس از آن عده ای این آزمایش را انجام می دادیم و عده ای دیگر نیز بدون آزمایش آن را می پذیرفتیم.

ما در موسسه ی خلاقیت کاملاً بر عکس عمل می کنیم . یعنی اول آزمایش و سپس نتیجه گیری تدریس می کنیم . به این صورت که معلم شمعی را روشن می کند و سپس ظرف سربسته ی شیشه ای را آورده و با پرسیدن سؤال " به نظر شما اگر این ظرف را روی شمع قرار دهیم چه می شود ؟ " بچه ها را به چالش می اندازد . معلم با پرسیدن این سؤال اجازه ی پیش بینی را به کودک می دهد و خود در این مورد توضیحی نمی دهد . با پرسیدن این سؤال علاوه به جمع شدن حواس ها به آزمایش ( تمرکز ) قدرت تفکر و قدرت بیان کودک و اظهار نظر در جمع نیز تقویت می شود . پس از این پیش بینی اولیه مربی ظرف سربسته که معمولاً یکی از لوازم آزمایشگاهی می باشد ( و کودک در حین آزمایش با نام و کاربرد آن آشنا می شود ) را به کودک داده و از او می خواهد صحت جوابش را آزمایش کند . پس از این مرحله کودک مشاهده می کند شعله کوچکتر و کوچکتر شده تا شمع خاموش شود و اینجاست که مربی با پرسیدن سوال استفهامی دیگر " به نظر شما چرا شمع خاموش شد ؟ " کودک را به تفکر وا می دارد . این جا کودک است که باید بین خاموش شدن شمع و بنود هوا ارتباط برقرار می کتد و به این مسأله اشاره کند .

پرباری و زیبایی آزمایش نیز به انجام آن طبق مراح ل گفته شده است که تفاوت آموزش خلاق با آموزش های پیشین است . در نهایت و پس از اشاره ای کودکان به بنود هوا تازه مربی وارد مرحله ی آموزش می شود و این که هوا برای سوختن لازم است و نیز مواردی که با توجه به گروه سنی می تواند برای بچه ها جالب باشد را بیان می نماید .

در این جا از والدین محترمی که تا حدی با مراحل یک آموزش خلاق آشنا شده اند خواهشمندیم این روش و روشهای مشابه را در کلیه ی آموزش های خود در خانه بکار برند و از دادن جواب های یک کلمه ای و مستقیم به کودک بپرهیزند و با پرسیدن سؤالات لازم کودک را به چالش کشانده و با فراهم نمودن آزمایشات ساده او را در رسیدن به جواب یاری نمایند .

این آزمایشات و مطالب می توانند بسیار ساده و در واقع همان تجربه های روزمره ی زندگی باشد . روحیه ی حقیقت طلبی و تفکر را از همین سنین پایین در کودکانمان پرورش دهیم .

نویسنده : خانم فرشته ایزدی

/ 0 نظر / 12 بازدید